Η ζωή και το έργο του J.B
Η ζωή και το έργο του J.B. είναι βέβαιο ότι αποτελούν σταθμό στον χώρο της σύγχρονης τέχνης· σταθμό που επηρέασε σημαντικά την εξέλιξη της.
Όλη η καλλιτεχνική πορεία του J.B. βασίστηκε πάνω σε έναν μύθο. Στο μύθο που έπλασε μετά την πτώση του με το αεροπλάνο, στην περιοχή της Κριμαίας. Εκεί «..τον περισυνέλεξαν Τάταροι νομάδες και προκειμένου να θεραπεύσουν τα τραύματά του, αλλά και να τον σώσουν από το κρύο, τον τύλιξαν με λίπος.. » Ο ίδιος λέει : «Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, να αποκτήσω εμμονή με το λίπος και τον κετσέ αλλά και να αισθάνομαι διαρκώς σαν υλικό γλυπτικής…» *
Όμως αυτός ο μύθος ήταν ένας από τους μύθους που όχι μόνον χρειαζόταν αλλά και «προώθησε» ιδιαίτερα η μεταπολεμική Δ. Γερμανία για να μπορέσει γρήγορα να αναστυλωθεί και να επουλωθεί «ηθικά» μετά την τραυματική της εμπειρία τού Ναζισμού.
Το έργο του J.B. είναι ένα μωσαϊκό αντιφάσεων που συναπαρτίζεται από λαϊκούς μύθους της γερμανικής παράδοσης, τον ρομαντισμό, τους ανθρωποσόφους, τον χριστιανισμό, αλλά και τις πολιτικές, κοινωνικές και καλλιτεχνικές πρωτοποριακές αντιλήψεις των κινημάτων της εποχής του.
«Άθελα» του, το έργο του λειτούργησε ως ένα Think Tank της κυρίαρχης ιδεολογίας της εποχής που τον ανέδειξε – μια ιδεολογία που μπόρεσε σε μεγάλο βαθμό να χειραγωγήσει και να κατευθύνει κάθε είδους προβληματικές πρωτοπορίες, ανάμεσά τους και το έργο του J.B.
Δημήτρης Χαλάτσης
*Πηγές
Peter Nisbet, ‘Crash Course – Remarks on a Beuys Story,’ in Gene Ray (επιμ.), Joseph Beuys, Mapping the Legacy, New York and Sarasota (FL), D.A.P/John and Mable Ringling Museum of Art, 2001, σσ.5-17 Benjamin H.D Buchloh, ‘Beuys: The Twilight of the Idol,’ Artforum, 5, (18), Ιαν.1980, σσ.35–43